Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att utbilda sig till forskare

Vi pratade med Malin och Johan - doktorand respektive handledare - om varför de har valt att göra det de gör.

Varför vill man doktorera?

Malin Zackrisson, doktorand:

"Skälen är högst individuella och frågar man doktorander får man vitt skilda svar. För mig personligen var det en nyfikenhet som drev mig och jag märkte att jag ville veta mer än det som jag lärde mig på kurser. Jag tyckte det verkade roligt och stimulerande med forskning och det visade sig att jag hade rätt!

Det är dock viktigt att poängtera att ens handledare är A och O, lika viktigt som forskningsprojektets karaktär. Personkemin måste fungera.

Är man nyfiken på forskning tycker jag man skall söka sig till den avdelning som bedriver forskning man tror sig är intresserad av och kanske göra ett mindre forskningsprojekt för att testa, följt av ett examensarbete på avdelningen. Om det då stämmer med forskningsinriktning och handledare kan man få en god uppfattning om man vill doktorera."

Varför bli handledare?

Johan Bergenholtz, handledare:

"Det finns många skäl varför jag är handledare, men främst ...

1) för att delta i den kreativa process där mina egna ideer blandas med
studentens nya och fördomsfria ideer,

2) för att i intimt samarbete med studenter söka nya forskningsresultat
och upptäckter och att tillsammans lösa de problem som uppstår längs
vägen,

3) för tillfredsställelsen att se en student utvecklas till en fullbordad
forskare,

4) för att kunna dela med mig av den expertis och de erfarenheter
jag samlat under flera års arbete med forskning."

Kontakt för forskarutbildning

Martin Billeter, Professor
martin.billeter@gu.se
Tel: 031-786 3925
Besöksadress: Swedish NMR Centre, Medicinaregatan 5C

Sidansvarig: Ann Svensson|Sidan uppdaterades: 2017-01-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?