Nyheter

• Gemensamt upprop för jämställdhet

[2019-08-13] Jämställdhet i högskolesektorn är avgörande för att få fram vetenskapen vi behöver för att tackla moderna utmaningar. Det är budskapet i ett gemensamt uttalande från de unga akademierna i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen.

• Ny professor i molekylär genetik

[2019-08-08] Fem frågor till Margit Mahlapuu som utnämnts till professor i molekylär genetik vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

• Ökad förståelse för flugans inbyggda kompass

[2019-07-30] Nu läggs ytterligare en pusselbit till att förstå hur djur kan orientera sig med hjälp av jordens magnetfält. I en studie, som publiceras i Science Advance, har forskare lyckats avbilda strukturförändringar i flugans inbyggda kompass.

• Postdoctoral scholarship: Identification of functional roles of protein phase separation in aging

[2019-07-29] The Department of Chemistry and Molecular Biology, University of Gothenburg, offers a postdoctoral scholarship: Identification of functional roles of protein phase separation in aging. Application deadline: 2019-09-01.

• Scholarship on Master's level for studies in Mammalian meiosis

[2019-06-03] The Department of Chemistry and Molecular Biology, University of Gothenburg, offers a scholarship on Master's level for studies in Mammalian meiosis Application deadline: 2019-06-24.