Nyupptäckt protein viktigt vid reparation av DNA

Nyhet: 2019-03-01

Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt ett nytt protein som de anser har stor betydelse för möjligheten att reparera DNA. Forskningsresultaten publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications.

Det nyupptäckta proteinet heter MEIBL2. Det hjälper ett centralt protein (BRCA2) att reparera DNA i könsceller.

– Att misslyckas med att reparera DNA-strängar kan hos människor i förlängningen leda till infertilitet och andra sjukdomar och till och med cancer, säger Hiroki Shibuya, biträdande universitetslektor vid Göteborgs universitet och huvudförfattare till artikeln.

Spelar betydelsefull roll vid reparation

I könsceller förekommer dubbelsträngbrytningar i DNA naturligt. Dessa är nödvändiga för att skapa genetisk variation mellan individer.

– Dubbelsträngarna repareras av BRCA2-proteinet och det nyligen upptäckta partnerproteinet MEIBL2, säger Hiroki Shibuya.

Han och hans kollegor har funnit att MEIBL2-proteinet spelar en oumbärlig roll för att reparera DNA.

– Utan sitt partnerprotein MEIBL2 misslyckas BRCA2-proteinet att reparera DNA-dubbelsträngsbrott. Som ett resultat av detta dör könscellerna, vilket leder till infertilitet och eventuellt andra sjukdomar.

Ger insikt i flera sjukdomar

– Vår upptäckt ger insikter i flera viktiga sjukdomar, som till exempel Downs syndrom och azoospermi, en sjukdom då sädesvätskan saknar spermier.

Information i den offentliga cancerdatabasen Cancer Cell Line Encyclopedia (CCLE) pekar, enligt forskarna, på att MEIBL2-proteinet också spelar en roll i bröst- och äggstockscancerceller.

Studier av det nyligen upptäckta MEIBL2-proteinet i dessa celler kan i framtiden eventuellt avslöja underliggande molekylära mekanismer vid utvecklingen av bröst- och äggstockscancer, anser Hiroki Shibuya.

Artikelns namn: A meiosis-specific BRCA2 binding protein recruits recombinases to DNA double-strand breaks to ensure homologous recombination

Länk till artikel>>

Foto: MEILB2 (grön) lokaliserar DNA-skadorna längs kromosomaxeln (röd) i en cellkärna (blå). Porträtt av Hiroki Shibuya.

Kontakt:
Hiroki Shibuya, biträdande universitetslektor vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, mobil: 0700-06 07 79, e-post: hiroki.shibuya@gu.se