Biokemi och strukturbiologi

Forskargrupperna inom divisionen för biokemi och strukturbiologi utgör en världsledande forskningsmiljö.

Syftet med studierna är:

• att bättre förstå sambandet mellan struktur, funktion och dynamik i det cellulära maskineriet,
  • att utveckla nya och innovativa metoder för produktion och karaktärisering av biomolekyler, samt
  • att utveckla nya läkemedel mot t.ex. cancer och antibiotikaresistens.

Studier av membranproteiner har sedan länge utgjort ett fokusområde inom divisionen, och har under senare tid utökats till att inkludera flera nya forskningsområden. Bland den samlade expertis och de tekniker som återfinns inom avdelningen kan nämnas röntgenkristallografi, NMR, EPR, Cryo-EM och beräkningskemi.

Divisionen utgör en mycket internationell miljö med omfattande samarbeten och nätverk, och har tilldelats flera prestigefyllda forskningsanslag.

Forskargrupper inom biokemi och strukturbiologi

Martin BilleterMartin Billeter

Design och genomförande av skalbara snabba NMR tekniker. Prolog-baserad proteinmodellering som använder lättillgängliga experimentella data.

Gisela BrändénGisela Bränden

Utveckling av metoder för tidsupplösta strukturstudier mha synkrotron- och XFEL-strålning, främst av membranproteiner inblandade i energiutvinning i cellen. Strukturbaserad läkemedelsdesign för att ta fram nya antibiotika.

Björn BurmannBjörn Burmann

Makromolekylära protein-maskiner studeras med hjälp av kärnspinresonans (NMR) för att uttyda dynamik och strukturella förändringar som styr essentiella cellulära funktioner.

Leif ErikssonLeif Eriksson

Datorbaserad modellering av proteinstrukturer, enzymatiska mekanismer, protein-protein-växelverkan och utveckling av nya läkemedel, framför allt inom cancer och antibiotika.

Örjan HanssonÖrjan Hansson

Forskningen omfattar studier av elektronöverföringsreaktioner i fotosyntesen och av kopparinnehållande proteiner med hjälp av EPR-spektroskopi. Även forskning inom utbildningsvetenskap, speciellt hur science-centra kan användas i utbildningen av lärare i
naturvetenskapliga ämnen.

Kristina HedfalkKristina Hedfalk

Ökad kunskap om struktur och funktion hos membranproteiner, nyckelsystem i alla celler, kräver proteinuttryck och stabil produktion i lämplig värdorganism.

Johanna HöögJohanna Höög

Forskningsgruppen fokuserar på cellulär elektronmikroskopi, speciellt kryoelektrontomografi. Vi gör 3D rekonstruktioner av eukaryotiska flageller (t.ex mänskliga spermiesvansar) för att upptäcka deras detaljerade struktur.

Gergely Katona

Studier av terahertz-dynamik i biomolekyler. Framförallt fokuserar gruppen på energi- och informationsöverföring och dito lagring, förmedlad av phononer i biologiska miljöer.

Göran KarlssonGöran Karlsson

Michal Maj

Forskningen som bedrivs i Maj-gruppen kombinerar ultrasnabb laserspektroskopi och strukturell bioteknik för att undersöka det molekylära ursprunget till amyloidsjukdomar, med särskilt fokus på typ II-diabetes och Alzheimers sjukdom.

Richard Neutze

Vladislav Orekhov

Utveckling av metoder för biomolekylär NMR: snabb datainsamling och singalprocessning med komprimerad avkänning; icke-strukturerade proteiner; låg-besatta och kortlivade tillstånd i proteiner.

Sebastian WestenhoffSebastian Westenhoff

Westenhoffs mål är att visualisera kemiska och biologiska reaktioner. Westenhoffs grupp utvecklar spektroskopiska metoder och tidsupplöst röntgenspriding för att kunna 'filma' strukturförändringar på atomnivå.

17 globala mål för hållbar utvecklingVår forskning i biokemi och strukturbiologi bidrar på många olika sätt till en hållbar utveckling. Vi arbetar bland annat med:

Hälsa och välbefinnande.
Flera projekt undersöker grunderna bakom utveckling av cancer, bakteriella resistens-mekanismer och neurodegenerativa sjukdomar, samt innefattar direkt utveckling av nya läkemedel. Utveckling av prediktiva modeller av biomolekyler kan användas för att bistå diagnostik, utröna orsaker bakom olika sjukdomar och assistera vid läkemedelsutveckling. Flera av de proteiner som studeras är måltavlor för läkemedel.

Rent vatten och sanitet.
Ökad förståelse för överföring av virulens-gener hos Vibrio cholera, för att mer effektivt kunna avlägsna denna ur dricksvatten. Akvaporiner kan användas i vattenfiltreringsanordningar.

Hållbar energi för alla.
Artificiella biologiska system har möjlighet att reducera energiförbrukningen inom industrin. Studier av fotosyntesen bidrar till grundläggande förståelse för effektiv energiproduktion.

Hållbar industri, innovationer och infrastruktur.
Artificiella biologiska system har möjlighet att reducera energiförbrukningen inom industrin genom förutsägbar organisk självsammansättning och ersätta energikrävande datorberäkningar. En rad av de nya inhibitorer och proteomimetiska system som utvecklats med hjälp av datorsimuleringar tas vidare till kommersialisering och utveckling av nya läkemedel.

Sidansvarig: Katleen Burm|Sidan uppdaterades: 2019-11-26