Atmosfärvetenskap

Atmosfärsvetenskapsgruppen består av forskare med bakgrund inom kemi och miljöfysik som behandlar atmosfärsvetenskapliga frågeställningar genom att studera transport- och reaktionsprocesser i atmosfären på en molekylär nivå som är unik i Sverige.

Vår forskning sträcker sig från grundläggande kemi till fältstudier i olika delar av världenEn stor del av vår forskning baseras på studier av aerosoler, och verksamheten sträcker sig från grundläggande studier av kemiska reaktioner på molekylnivå, till fältstudier av atmosfäriska processer. Utöver att bidra till den grundläggande förståelsen av atmosfären, är dessa studier av avgörande betydelse för klimat- och luftkvalitets-forskning och bidrar till utvecklingen inom områdena kolloidkemi, nanoteknik och medicin.

Den atmosfärsvetenskapliga gruppen är verksam i tvärvetenskaplig forskning till exempel genom vår adjungerade professor från IVL Svenska Miljöinstitutet och genom att vara en stark partner inom Göteborgs Luft- och klimatcentrum (GAC), gac.gu.se/

För mer information om forskningen och möjligheten till projektarbeten, se våra engelska sidor

Mer information på engelska >>

Kikck off på Jonsereds Herrgård augusti 2015

Kick off på Jonsereds Herrgård augusti 2015.

Sidansvarig: Katleen Burm|Sidan uppdaterades: 2016-08-18