Atmosfärsvetenskap

I atmosfärsvetenskap undersöker vi hur grundläggande atmosfärskemi och atmosfärsfysik processer påverkar ekosystem, luftkvalitet, hälsa och klimat. Atmosfärsvetenskapsdivisionen vid Göteborgs universitet är unik i Sverige eftersom vi studerar transport- och reaktionsprocesser i atmosfären från ett molekylärt perspektiv.

Studier av aerosoler, atmosfäriska ytor och molnbildande partiklar är viktiga komponenter för att förstå atmosfärens utveckling, jordens klimat och dess långsiktiga hållbarhet. Förutom grundläggande atmosfärsforskning bidrar våra studier och ämnesutveckling till ett brett spektrum av vetenskaper från kolloidal kemi och nanoteknik, till medicin och hållbar utveckling. Vår divisions medlemmar kommer från ett stort antal ämnen - kemi, fysik, geovetenskap och ekosystemstudier - och vi arbetar entusiastiskt inom en rad inter- och tvärvetenskaplig forskningsfält.

Atmosfärsvetenskap jobbar med de globala hållbarhetsmålen

Atmosfärsvetenskaplig forskning är viktig för att förstå många av de utmaningar vi står inför inom hållbart jordbruk, vår hälsa, användningen av fossilbränslebaserad energi, utvecklingen av stadsmiljöer, våra ekosystem och klimat.

Atmosfärsvetenskaplig forskning är också kopplad till många av FN: s globala hållbarhetsmål. Enligt WHO är vart nionde dödsfall globalt kopplat till luftföroreningar. Ett förändrat klimat- och nederbördsmönster kan också förändra jordbruksproduktiviteten, tillgången till rent vatten och hållbarheten i samhällen, och i extrema situationer trigga migrationer och konflikter. Atmosfärsvetenskap kan hjälpa till med forskning kring dessa stora utmaningar. Bättre förståelse för de grundläggande processerna som skapar luftföroreningar, förändrar moln och skapar nya atmosfärkemiska omvandlingar är exempel på områden där atmosfärsvetenskaplig forskning kan bidra till globala lösningar, nu och i framtiden.

Divisionens forskare bidrar med kunskaper från flera olika områden- kemi, fysik, geovetenskap och ekosystem - och vi arbetar entusiastiskt med en rad inter- och tvärvetenskapliga forskningsprojekt. Dessutom samarbetar vi med flera externa nätverk som Göteborgs hållbarhetscenter (GMV) och Göteborgs luft- och klimatcenter (GAC) och partners från allmänheten (IVL Svenska miljöforskningsinstitutet, Göteborgs stad) och privata (RISE, AstraZeneca) organisationer och företag.

Studenter som har jobbat på avhandlingar och forskarutbildning inom atmosfärsvetenskap har fortsatt att använda sin kunskap och färdigheter i sin karriär inom miljö- och tillsynsmyndigheter (IVL, VTI, etc.) och inom ett brett spektrum av privat industri (Volvo, RISE etc.).

För mer information om forskningen och möjligheten till projektarbeten, se våra engelska sidor

Mer information på engelska >>

Kikck off på Jonsereds Herrgård augusti 2015

Kick off på Jonsereds Herrgård 2017.

Sidansvarig: Katleen Burm|Sidan uppdaterades: 2018-11-21